Jak to możliwe, że taka sama sytuacja może wywołać dwie różne reakcje u ludzi?

 

Załóżmy, że Zuzia i Janek nie zdali egzaminu. Janek załamał się i zaczął pić, natomiast Zuzia zaczęła więcej czasu poświęcać nauce, czyli jedno wydarzenie spowodowało dwie różne reakcje, zachowania. Co zatem różni oba przypadki? Otóż, sposób jak rozumiemy i postrzegamy daną sytuację, wyzwala u nas odmienne zachowania, emocje i reakcje w ciele. Na przykład myśl, że nie zdałem egzaminu, bo jestem beznadziejny, może powodować smutek , złość , (emocje) ścisk w żołądku (reakcja w ciele) czy popadanie w używki (zachowanie). Z kolei myśl, że nie zdałam egzaminu, bo mało czasu poświęciłam na naukę, może wywołać nadzieję (emocja) czy zachęcić nas do poświęcania większej ilości czasu na naukę (zachowanie).

Poniżej przedstawiam Wam model ABC czyli A (activating event) to wydarzenie aktywizujące, które uwalnia przekonania, myśli B (beliefs), które w następstwie wywołują jakieś konsekwencje C (consequences), na przykład emocje, zachowania, reakcje w ciele (fizjologia).

Leczenie rozpoczyna się od poznania i zrozumieniu problemu pacjenta, co pozwala stworzyć konceptualizację, w której zapisywane są przekonania oraz reakcje i zachowania pacjenta. Pierwsze spotkania z pacjentem odbywają sie, aby poznać problemy pacjenta Terapia poznawczo-behawioralna uczy spoglądać na własne problemy z różnych perspektyw oraz pomaga modyfikować własne myśli i zachowanie. Praca terapeuty z pacjentem polega na sprawdzaniu prawdziwości myśli oraz przekonań oraz formułowania ich innych, bardziej adaptacyjnycha następnie  jak również pacjent próbuje alternatywnych działań W efekcie prowadzi to do poprawy nastroju, ustąpienia lub złagodzenia objawów problemu.

NTERAKCYJNY MODEL FUNKCJONOWANIA PSYCHIKI W TERAPII POZNAWCZO-BEHAWIORALNEJ (Model ABC)

JEŚLI MASZ OBAWY LUB WĄTPLIWOŚCI

  1. Nie ma zobowiązania do określonej liczby sesji, być może potrzebujesz krótszej psychoterapii i już po kilku spotkaniach, wykonując samodzielnie pracę w domu, Twoja terapia zakończy się.

  2. Pomyśl o terapii jako o nowym doświadczeniu, który pomoże Ci lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach.

  3. Gabinet psychoterapeutyczny jest bezpieczną przestrzenią, możesz bez skrępowania  o trudnych dla Ciebie emocjach, myślach i problemach.

  4. warto spróbować i zdobyć nowe umiejętności, które sprawią, że Twoje życie może zmienić się.

  5. Możesz się martwić, że terapia Ci nie pomoże, może warto sprawdzić jak jest naprawdę i doświadczyć zmian, które może dokonać terapia.

© 2020 by Antoni Popis

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now